Kirkeorgelundervisning

Kirkeorgelundervisning er en del af Randers Musikskoles undervisningstilbud. Et kirkeorgel er et instrument, som skaber både respekt og glæde. Det kan lyde som et helt orkester og er et af de få instrumenter, hvor man bruger både hænder og fødder, når man spiller.

Præsentation af kirkeorgel

Kunne du tænke dig at spille på det allerstørste instrument, du kan komme til i musikskolen? Så er kirkeorgel noget for dig.

De fleste kan genkende lyden af et kirkeorgel ligeså snart, de hører den. Men et kirkeorgel kan faktisk lyde på mange forskellige måder. Den, der spiller på orglet, organisten, styrer nemlig instrumentets lyd - eller klang, som vi kalder det - ved hjælp af en masse håndtag. Håndtagene styrer registrene, og det er dem, der får orglet til at skifte klang. Det er en fed oplevelse at sidde midt i det hele som en pilot i et cockpit og styre det kæmpestore instrument.

Man spiller tonerne, melodierne, bastonerne osv. på et klaviatur, som er magen til det, der er på et klaver. Derfor er det en fordel, hvis du har spillet klaver, før du starter på kirkeorgel. Men ikke nok med det, orglet har også et klaviatur, der betjenes med fødderne!

Det vil normalt være en forudsætning, at man har modtaget klaverundervisning i mindst 2 år. Et gammelt el-orgel kan bruges som øveinstrument.

I øvrigt kan der være mulighed for at øve sig i din egen kirke efter aftale med den lokale organist.

Musikskolen råder over et øveorgel, som må benyttes efter aftale.

Startalder: fra 11 år

Undervisningsform: soloundervisning.