Oboundervisning

Oboundervisning er en del af Randers Musikskoles undervisningstilbud. Oboen ligner en klarinet, men har en meget lys og smuk klang. Oboen er uundværlig i symfoni- og harmoniorkestre.

Præsentation af obo

Obo kendes fra symfoniorkestre, kammermusik, barokmusik, folkemusik, musicals og jazz-bands, så obo kan dyrkes af folk med enhver "musiksmag". På obo, fagot og engelsk horn er der dobbeltblad, mens der på klarinetten og saxofonen er der enkeltblad. På obo opbygges blæse- og fingerteknik langsomt, så man efterhånden kan spille mange forskellige ting lige fra Bach til Beatles. Der arbejdes med nodelære og udenadsspil. Oboen er især kendt for at spille klangskønne og sangbare melodier. Men er også god til sjove lydeffekter!

Man kan normalt begynde at spille på obo, når man er 9-10 år gammel afhængig af hænders og fingres størrelse. Mange begynder med fordel at spille blokfløjte (grebene ligner meget), og skifter så over, når fysikken tillader det.

Har du brug for vejledning til køb af instrument, står læreren gerne til rådighed.

Desuden har du mulighed for at deltage i vores træblæserorkester.