Klarinetundervisning

Klarinetundervisning er en del af Randers Musikskoles undervisningstilbud. Klarinetten er et instrument med et enormt register; den spænder fra meget mørke toner til helt lyse toner i toppen samt kraftigt til svagt.

Præsentation af klarinet

Klarinet kendes fra symfoniorkestre, kammermusik, barokmusik, folkemusik, musicals og jazz-bands, så klarinet kan dyrkes af folk med enhver "musiksmag". På klarinetten og saxofonen er der enkeltblad, mens der på fagot og engelsk horn er der dobbeltblad. I klarinetundervisningen arbejder der både med nodelære og udenadsspil.

Klarinetten er et meget alsidigt instrument. I harmoniorkestret spiller den samme rolle som strygerne i symfoniorkestret. I genrer som kammer-, jazz- og folkemusik, klezmer og balkan er klarinetten også et fremtrædende instrument.

Man kan normalt begynde at spille på klarinet, når man er 8-9 år gammel afhængig af hænders og fingres størrelse. Mange begynder med fordel at spille blokfløjte (grebene ligner meget), og skifter så over, når fysikken tillader det.

Du kan desuden supplere din undervisning ved at deltage i vores klarinetorkester eller træblæserorkester.

Undervisningsform: hold eller soloundervisning. Kan holdundervisning for 2 elever i 30 eller 50 minutter ikke tilbydes, vil du i stedet få tilbudt soloundervisning i 15 eller 25 minutter til prisen for solo 15 eller 25 minutter.