Saxofonundervisning

Saxofonundervisning er en del af Randers Musikskoles undervisningstilbud. Saxofonen er et instrument, der kan bruges i de fleste sammenhænge og i alle stilarter. Bach, Beatles og rockmusik – alt egner sig til at spilles på en saxofon. I bigband og harmoniorkester er den uundværlig.

Præsentation af saxofon

Saxofon kendes fra symfoniorkestre, kammermusik, musicals og jazz-bands, så saxofon kan dyrkes af folk med enhver "musiksmag". På saxofonen og klarinetten er der enkeltblad, mens på obo, fagot og engelsk horn er der dobbelt-blad. På saxofonen opbygges blæse- og fingerteknik langsomt, så man efterhånden kan spille mange forskellige ting. Der arbejdes med nodelære og udenadsspil.

Musikskolen underviser mest på alt- og tenorsaxofon. Yngre elever bør starte på altsaxofon, som er den mindste af de to.

Mange begynder med fordel at spille blokfløjte (grebene ligner meget), og skifter så over, når fysikken tillader det.

Du har desuden mulighed for at supplere din undervisning ved at deltage i vores saxofonorkester.