Ukuleleundervisning

Ukuleleundervisning er en del af Randers Musikskoles undervisningstilbud. Ukulelen ligner en lille guitar med kun 4 strenge. Den er god at starte på, hvis man ikke er gammel nok til at spille på guitar.

Præsentation af ukulele

Ukulele - "hoppende loppe" på Hawaiiansk - er et lille 4-strenget instrument brugt i alt fra traditionel folkemusik til moderne popmusik. Den er fantastisk at synge til, enten til fællessang eller alene, men rummer også meget andet. Det er et instrument der bringer smilet frem!

Undervisningen kan bruges på alle niveauer samt som "springbræt" til elever, der senere vil prøve kræfter med guitarspil.

I undervisningen arbejder vi bl.a. med teknik, rytmik, noder, tabulatur, becifringer (akkorder) og gehør. Hvis eleven har lyst, kan lektionerne også indeholde undervisning i, hvordan man synger og spiller samtidigt.

Ukulelen er igen blevet et hipt musikinstrument. Den indgår i en del ny musik, hvor dens umiskendelige lyse klang ikke er til at tage fejl af.

Man kan allerede i 1. klasse lære at spille på ukulele, der gennem den lille størrelse og kun 4 strenge er optimal for små fingre. Men også unge og voksne kan have stor fornøjelse af det lille instrument, der egner sig til både melodispil og akkompagnement med akkorder.

Randers Musikskole har også et introtilbud for børn i 1-2 klasse kaldet ukuleleboblerne, som du kan læse om her.

Har du brug for vejledning til køb af instrument, står læreren gerne til rådighed.